Slik skal du vaske bilen din

Får du dårlig samvittighet når du tenker på hvor sjelden du vasker bilen din? Eller er du en stor tilhenger av maskinvask? Her får du gode råd fra en som tar bilpleie svært seriøst, og vet akkurat hvordan du tar best vare på bilen din.

Får du dårlig samvittighet når du tenker på hvor sjelden du vasker bilen din? Eller er du en stor tilhenger av maskinvask? Her får du gode råd fra en som tar bilpleie svært seriøst, og vet akkurat hvordan du tar best vare på bilen din. 

Ytterste konsekvens

For mange av oss er sløve når det kommer til bilvask. Men vet vi egentlig hva konsekvensen av det er? «Mange er for slappe her, og det kan koste dyrt» sier Espen Simonsen, Solberg Bil sin ekspert på bilpleie. Han forklarer at ytterste konsekvens er at man, ved å ikke vaske bilen, opplever økt lakkslitasje og rustdannelse. Det blir fort dyrt når du må skifte bremser og andre deler hyppig.

Unngå maskinvask

Når han blir spurt om hva som er den største synderen innen bilpleie svarer Espen kjapt «maskinvask». Som klargjører fikk han erfare hvor skadelig det kan være for bilen. «Særlig på vinteren ligger det mye jernpartikler på bilen, disse gnis utover lakken og lager riper». Han forteller også hvordan den harde piskingen fra maskinen gir slitasje og gjør lakken matt.

Espen husker godt da han fikk inn en nesten ny bil som etter fire runder i maskinvask hadde begynt å få slitasje i lakken. «Når slik slitasje er påbegynt må hele bilen poleres og man må fjerne alle riper». Espen mener derfor at hvis du skal betale noen for å gjøre jobben for deg, så bør det være fagfolk som gjør jobben manuelt.

Ulikt behov til de ulike sesongene

Behovet for bilvask er avhenger av vær og sesong. Bilen har større behov for vedlikehold på vinteren, fordi den da blir eksponert for salt, grus, og annen skitt langs veien. Anbefalingen fra Espen er at alle bør vaske bilen for hånd minst en gang i måneden med avfetting. I tillegg til dette bør den også spyles av et par ganger i uken, noe som forhindrer at salt setter seg, spesielt i bremsene. Spyl også understellet på bilen hver gang du vasker den.

«Finn en innendørshall i nærheten av deg med varme, og tørk bilen godt etterpå». Det er viktig å tørke ekstra godt under dører, for her kan det lett komme rust. Spray gjerne på låsolje, så hindrer du at det fryser hvis det er minusgrader ute. Sørg også for å vaske rutene godt. «Det legger seg en film på ruta, særlig når varmeapparatet brukes hyppig, slik at her er det viktig å være nøye med vaskingen» sier han.

Hyppig vedlikehold

Anbefalingen fra eksperten er enkel. Vask bilen ofte. Hvis bilen er veldig skitten må du til med en sterkere avfetting. Poler og rubb en gang i halvåret for å fjerne forurensing som har satt seg i lakken. Det er også lurt å vokse bilen minst to-tre ganger i året. Da bør du rense lakken først, slik at du får bedre heft. «Det fungerer som grunning» sier han. 

Motorvask

For mange kan det å vaske motoren virke skremmende. Du trenger ikke være mekaniker for å forstå at man skal være forsiktig med vann her. «Det er mange som overser motorvask, men det er viktig del av vedlikeholdet. Det samler seg støv, partikler og olje som tærer på motoren». Espen presiserer at dette er noe alle bør gjøre minst en gang hver sesong.

Fremgangsmåten for motorvask er ganske enkel: dekk til dynamoen slik at denne ikke får vann på seg. Bruk gjerne en skumlanse og la dette virke i opptil fem minutter. Bruk en kost der skitten har satt seg ekstra godt, før du så spyler av. Det er lurt å holde god avstand når du spyler, slik at vann ikke trenger inn i komponenter, særlig hvis du bruker høytrykkspyler.

Dekk og felger

Spyling av dekk og felger bør helst skje en gang i uken, særlig i vinterhalvåret. «Det legger seg salt og andre partikler inne i felgene. Det gjør blant annet at bremsene dine ruster veldig raskt».

Bruk alltid felgrens fordi det på felgene samler seg mye møkk og bremsestøv som kan ødelegge felgen om det får lov til å sitte på for lenge. Tørk av bilen med microfiberhåndkle når du er ferdig. 

Vask av interiøret

«Selv støvsuger jeg innsiden av bilen minst en gang i uken for å holde vekk grus og sand som setter seg i stoffet på gulvet. Jeg også nøye med å riste av beina før jeg setter meg inn i bilen». Espen anbefaler interiørrens på microfiberklut til dashbord og fjerning av støv.

Vask av seter og matter er også viktig. «Gummimatter fortjener ut-tynnbar avfetting for fjerning av søle, salt og annet som setter seg fast. Deretter bruker jeg gummifornyer som holder mattene friske. Viktig å bruke en uten silikoninnhold». Skinnseter bør også renses skikkelig, slik at de ikke slites så raskt. «Jeg renser setene ca. en gang i måneden for å hindre slitasje, og for at de ikke skal bli blanke og fæle». Han forteller videre at olabukser er med på å gi stor slitasje til skinnseter.

Riper i lakken

En og annen ripe i lakken er ganske normalt, hvert fall for de som ikke er så nøye med vaskingen. Heldigvis kan dette løses. «For å fjerne riper må du rubbe, eller i verste fall ty til våtsliping. For å unngå våtsliping er det også verdt å prøve en grovere rubb først». Etter at ripen er borte er det veldig viktig å polere for å fjerne skjolder og legge på en ny beskyttelse. «Hvis du dropper de siste stegene her vil du lettere få forurensing som gjør at skitt ofte fester seg raskere».

Det er viktig å bruke ordentlige vaskehansker når du vasker bilen. «En svamp eller dårlig hanske risikerer å gi deg riper. En god hanske skåner lakken og hindrer at partikler eller smuss gjør skade» forteller han.

Espens egne vaner

«Jeg vasker bilen to til tre ganger i uken. Jeg skjønner at jeg kan høres ut som en gærning når jeg sier det». Selv om mange av oss ikke har lyst til å bruke så mye av fritiden på bilvask, er det like vel lett å se fordelene med et slikt regime: «Det gir også et bedre forhold til bilen, for du blir mer glad i eiendelene dine når du tar vare på dem». Han anbefaler alle å bruke høytrykkspyler, og legger til at det gjør jobben både enklere og morsommere hvis du også bruker en skumlanse.

«I tillegg til å spyle understellet hver uke, heiser jeg bilen opp og vasker med kost under et par ganger i året». Han tørker alltid bilen med microfiberhåndkle etter vask, før han bruker en egen føner til bil. «Min føner er beregnet til fritidsbruk og er veldig kjekk. Den kostet under 3000 kr, og brukes til og med til å tørke bikkja etter vask».

Kort om Espen

Espen Simonsen startet med bilklargjøring hos Solberg Bil i 2014. Der jobbet han i tre år, før han i fjor gikk over til delelageret. Han fattet stor interesse for bilpleie da han var i 16 års alderen, og har siden hatt det som en hobby å detaile biler. I vennegjengen var de nemlig mer interrestert i å holde bilen blank enn å skru. På Espen sin Instagram legger han ut bilder av sin Ford Focus RS med over 50 tusen følgere.

Selv om han i dag stortrives på delelageret, blir han blir ofte kalt inn i vaskehallen hvis det kommer en bil med noen vanskelige riper – noe han trives godt med.

Liste over produkter Espen mener alle bør ha:

  • Ordentlig vaskebøtte med gruit guard
  • Vaskehanske av ull
  • Avfetting, både alkanisk og petrokjemisk
  • En skikkelig såpe
  • Felgrens
  • Sett med felgkoster
  • Høytykkspyler med 140 bar +
  • Skumlanse
  • Flere microfiberhåndklær til tørking
  • Sprayvoks til finish
  • Et par gode microfiberkluter
  • En interiøroppfrisker
  • Gummifornyer
  • Glassrens med glassklut

Han legger til at «Det er dette jeg vanligvis bruker, og jeg vil absolutt anbefale at dere har det samme hjemme. Dette gjør bilvasken både effektiv og gøy!»

Mange av produktene nevnt ovenfor har vi lagerført på Solberg Bil, og her kan vi gi dere noen gode pakkepriser slik at dere kommer i gang.